Som första destination i Sverige lanserade Swedish Lapland under hösten en helt digital produktbank.
Tidigare har regionens utbud tillgängliggjorts för turoperatörer och researrangörer genom tryckta eller statiskt nedladdningsbara produktmanualer, ett arbete som nu helt har digitaliserats.
– Lösningen är skräddarsydd efter företagens behov, tillsammans äger vi plattformen och kan utveckla den över tid. Genom att flytta produktmanualerna från tryck och nedladdningsbara statiska pdf:er till en webbaserad lösning frigör vi också resurser på det lokala planet, säger Johanna Ögren, marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board.
Tack vare att företagens boenden och aktiviteter presenteras i en digital produktbank kan man i säljsammanhang enkelt sätta ihop destinationens utbud utefter olika teman och önskemål, som vandring, äventyr eller skidåkning.
– Vi ser en resemarknad som förändras i snabb takt, där resenärens drivkraft och nischade behov i allt högre utsträckning sätter spelplanen för både oss som destination och för turoperatörer och reseagenter. Viljan att delta och lära om till exempel den samiska kulturen, våra matupplevelser eller mer fartfyllda naturaktiviteter – saker som är spridda över hela regionen – är vad som styr resandet idag. Där kan vi genom en digital lösning bättre svara upp på önskemål om skräddarsydda resor i destinationen. Turoperatören kan enkelt söka ut alla företag som erbjuder boenden, transfer eller aktiviteter inom exempelvis fiske eller skidåkning och sätta ihop attraktiva färdiga erbjudanden till sina kunder och våra slutkunder, förklarar Johanna.