Enligt den årliga rapporten Sustainable Brand Index rankar svenska konsumenter TUI som den mest hållbara paketresearrangören i Sverige. I årets undersökning klättrar TUI med elva placeringar i den totala rankingen som inkluderar över 400 svenska varumärken – från plats 250 till 239.
– Hållbarhet har alltid varit en viktig fråga för oss på TUI. För två år sedan lanserade vi en ny, ännu mer ambitiös hållbarhetsagenda som ska leda vägen mot framtidens resande. Som en av världens största researrangörer har vi musklerna att driva utvecklingen framåt mot ett mer hållbart resande. Vi har en del kvar, men har kommit en bra bit på vägen, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.
TUIs hållbarhetsagenda har en tydlig handlingsplan för hur resebolaget ska minska sina utsläpp och har godkänts av Science Based Targets-initiative (SBTi), i enlighet med klimatmålen i Parisavtalet. I handlingsplanen åtar sig TUI bland annat att minska utsläppen från det egna flygbolaget med 24 procent till år 2030 och från de egna hotellen med närmare hälften (46,2 procent), jämfört med 2019 års nivåer.
Därtill har TUI över 600 hållbarhetscertifierade hotell i sitt nordiska utbud. Dessa fokuserar på förnybar energi och resursbesparande lösningar. Bland annat använder redan en fjärdedel av TUIs hotell solenergi. Några exempel är TUI Blue Sarigerme Park och TUI Blue Palm Garden i Turkiet som sedan förra året förser sina hotell med grön energi från en ny solcellsanläggning.
Projekt som stöttar lokalsamhällen
TUI engagerar sig även i lokala samhällen genom den oberoende stiftelsen TUI Care Foundation. Stiftelsen stöder initiativ och projekt som bevarar naturresurser, främjar och lyfter fram lokal kultur och ger tillbaka till de lokalsamhällen TUI är verksamma i. Under året har TUI Care Foundation bland annat utökat sitt stöd till fler skogsbevarande projektgenom initiativet TUI Forest i Zanzibar, Kenya och Gran Canaria.
Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet och undersöker hur konsumenter uppfattar varumärkens hållbarhetsarbete. Fler än 80 000 respondenter i åtta länder har deltagit i årets undersökning som inkluderar mer än 1 600 varumärken.