Tui har nått en lösning med flygplanstillverkaren Boeing om problemmodellen 737 Max, som reseoperatören beställt 61 exemplar av, framgår det av ett pressmeddelande.
Tyska Tui, som också har verksamhet från nordiska flygplatser, har redan fått 15 av de 61 planen levererade, plan som stått på marken sedan krascherna i Indonesien och i Etiopien under 2018 och 2019.
Tui drar tillbaka hälften av beställningen, vilket också leder till att bantningen av flygplansflottan kan göras smidigt, enligt bolaget.
Tui har tagit kostnader på 293 miljoner euro under fjolåret. Denna summa kommer nu ”till stor del” att betalas av Boeing, enligt Frankfurter Allgemenine Zeitung, men exakt hur mycket hålls hemligt.
För Boeings räkning är avtalet med Tui bara ett i högen som kretsat kring 737 Max. Tillverkaren har tidigare ingått betydligt större kompensationsavtal med ett antal större kunder.
I december ingicks ett avtal med amerikanska lågprisflygbolaget Southwest Airlines, det bolag som haft den största flottan av 737 Max. I januari följde ett avtal med American Airlines. I båda fallen offentliggjordes inga finansiella detaljer.
En annan aktör med stora beställningar av 737 Max är Norwegian. Ställt mot att Turkish Airlines nådde kompensationsavtal på 224 miljoner dollar, enligt tidningen Hurriyet, indikeras en ersättning från Boeing på omkring 335 miljoner dollar till Norwegian baserat på antal beställningar och redan köpta 737 Max-plan som ställts på marken.
Boeing bokade i den senaste delårsrapporten 8,3 miljarder dollar i flygkompensationskostnader. Kostnaderna stannar dock inte där, då det globala flygförbudet också orsakat andra kostnader i form av produktionsstopp och omcertifiering. Hittills har Boeing specificerat den totala notan till nära 20 miljarder dollar.
Källa:nyhetsbyrån direkt