Vid den årliga prisgalan Employer Branding Awards 2024 kammade TUI hem utmärkelsen Årets employer branding-företag, i konkurrens med företag som Atlas Copco, Essity och Stockholm Stad.
Den ärofyllda utmärkelsen delas ut av Universum, en av de mest erkända employer branding-specialisterna i världen, och tilldelas organisationer som visar ett omfattande och strategiskt engagemang för sitt employer branding arbete. TUI tilldelas priset för att använda sig av medarbetarna i kommunikationen på ett ”smart, engagerande och effektivt sätt” samt för att de anställda ”både trivs och stannar länge.”
– Att vinna Årets Employer Branding-företag uttrycker verkligen det fantastiska arbete som teamen på TUI har gjort. Vår strategi är tydlig. Det är tack vare våra människor som vi driver framgång och som vi är en attraktiv arbetsgivare. Det visar vi genom att lyfta fram våra kollegor runt om på TUI i vår kommunikation, säger Marc Göranson-Svare, HR-chef på TUI i Norden.
Flera nyckelinitiativ har lett fram till TUIs framgångar inom employer branding. Under 2023 lanserade reseaktören ett nytt medarbetarerbjudande (EVP), “Let’s TUI it”. TUI har även fokuserat på att lyfta fram autentiskt innehåll till sociala kanaler som visar upp medarbetarna, i kombination med att synliggöra de många fördelarna med att arbeta på TUI.
– Framgångsrik employer branding gynnar vår verksamhet eftersom vi kan ha mycket mer effektiva och kortare rekryteringsprocesser. Vi ser att vi har en stark attraktion mot studenter, unga yrkesverksamma och seniora yrkesverksamma när vi annonserar lediga tjänster på TUI. Det märks även på kvaliteten i våra kandidater och att våra nyanställda väljer att stanna kvar på TUI, säger Marc Göranson-Svare, HR-chef på TUI i Norden.
Enligt Pressmeddelande.