Turismföretag har större vilja att växa än genomsnittet av små och medelstora företag.
De skulle både vilja anställa och öka sin omsättning, men har svårt att hitta personal, visar Tillväxtverkets rapport Vardag och framtid för turismföretagen.
Tillväxtviljan bland turismföretagen är högre än genomsnittet för små och medelstora företag i Sverige. Hela 80 procent av turismföretagen vill växa, 50 procent genom att både öka omsättningen och anställa ny personal. Det visar den nya temarapporten som är en del i Tillväxtverkets serie Företagens villkor och verklighet, som beskriver företagens upplevelse av vardag och framtid.
Ett hinder för tillväxt är att turismföretagen inte får tag i rätt personal. 62 procent av de svarande i undersökningen har försökt rekrytera de senaste tre åren, men hälften hade svårt att hitta sökande med rätt yrkeserfarenhet, kompetens eller behörighet.
– Att turismföretagen vill växa är viktigt för sysselsättningen i Sverige. Det är också viktigt för mångfald och integration, eftersom branschen lockar till sig många med utländsk bakgrund, säger Sofi Sjöberg, analytiker på Tillväxtverket som skrivit rapporten.
I början av juni publicerar Tillväxtverket årlig statistik som visar turismens sysselsättning, omsättning och exportvärde.