Flera svenskar upplever att de inte har råd att ta sig hem efter att ha blivit strandsatta utomlands.
UD:s rekommendation är att ansöka om ett tillfälligt lån om varken flygbolag, resebolag eller hemförsäkring täcker upp.
”Om du hamnar i en nödsituation som inte är självförvållad finns det i vissa fall möjlighet att få ett tillfälligt lån från en svensk ambassad för hemresa.”
Antalet samtal till UD från oroliga till de svenskar som nu befinner sig utomlands och vill ta sig hem har varierat från allt mellan 200 till 1.500 samtal om dagen.
”Vi har ett högt tryck och tar emot många samtal varje dag”, skriver Tove Lyssarides, departementssekreterare på UD, i ett mejl.
När det gäller ersättning för biljetter till flyg som har ställts in bör man i första hand vända sig till flygbolaget och sitt försäkringsbolag, meddelar UD. Det utgår ingen ersättning från UD för flygbiljetter.
”Om varken flygbolag, resebolag eller hemförsäkring täcker går det att ansöka om ett tillfälligt lån. Om du hamnar i en nödsituation som inte är självförvållad och varken du eller dina uppgivna referenser har möjlighet att lösa problemet ekonomiskt, finns det i vissa fall möjlighet att få ett tillfälligt lån från en svensk ambassad för hemresa”, skriver Tove Lyssarides.
Om du beviljas ett lån måste du betala tillbaka lånet inom en månad efter det att du fått faktura från UD.
Enligt SRF, svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, befinner sig mellan 1.000 och 2.000 personer utomlands och vill ta sig hem.
UD skriver i mejlväxlingen med Di att man håller en nära kontakt med lokala myndigheter för att lösa uppkomna situationer och bistå i enskilda ärenden där svenskar behöver hjälp.
”Vi samordnar löpande med andra länder om olika transportmöjligheter. Vår roll är bland annat att i kontakt med lokala myndigheter och flygbolag utverka flyg- och transittillstånd”.
Källa:di.se