Under sommaren har Uppsala Turistinformation mött besökare på nya sätt.
Det är en del av det förändringsarbete som man nu genomför för att möta upp resenärers förändrade vanor att söka information. Turistinformatörer har med rörliga enheter bemannat besöksintensiva platser, samarbeten med stadens besöksmottagare och InfoPoints har förstärkts, och man har även testat ny teknologi i form av en rullande turistinformationsrobot, kallad T.I.
T.I. är en Robot Double 2, en rullande, digitalt uppkopplad enhet där besökare kan prata med en turistinformatör live via en skärm. Roboten har under sommaren testkörts dagligen på Elite Hotel Academia i centrala Uppsala och varit mycket uppskattad bland hotellets gäster. Turistinformatören som styr roboten befinner sig på annan plats men möter besökarna där de är och ger personlig service och information i realtid. Via roboten har gästerna på hotellet enkelt kunna ställa sina frågor om Uppsala då de befinner sig i frukostmatsalen, lobbyn eller i väntan på incheckning. En lösning som inte verkar ha testats för detta specifika användningsområde tidigare, och är ett sätt att väcka nyfikenhet för turistinformation hos en ny målgrupp.
− Vår robot T.I. är ett nytt sätt att möta besökare där de inte förväntar sig det. Framtidens turistinformation handlar mycket om att inspirera och göra det enkelt att ta del av information i olika kanaler och vid olika tidpunkter. Vi tror att nytänkande lösningar som innefattar ny teknologi kan komplettera de mer klassiska kanalerna för turistinformation. Med roboten väcker vi en nyfikenhet hos en ny målgrupp som kanske inte lockas av att leta sig fram till en fast turistbyrå eller bläddra i en klassisk broschyr, säger Helena Bovin, Marknadschef Destination Uppsala.