Coronaviruset har gjort att turismen från Kina har stannat av. Det drabbar hotell och handel men också kryssningsfartygen. Hos Tallink & Silja Line har 11.000 kineser bokat av sina resor under februari och mars.
”Det är klart vi är oroliga”, säger Katri Link, kommunikationschef för Tallink Group.
Både kryssningsjättarna Tallink Group och Viking Line märker av ett tydligt tapp av kinesiska turister efter att Kina infört förbud för att arrangera gruppresor i kombination med att både SAS och Finnair valt att ställa in sina flyg till och från Fastlandskina.
”Kineserna flyger ofta till Helsingfors, de vill se huvudstäderna. Så de åker gärna till Tallin och gärna till Stockholm. Den kinesiska turismen är en växande marknad för framtiden, och vi ser hur den hela tiden ökar”, säger Johanna-Boijer Svahnström, kommunikationsdirektör på Viking Line.
Hos Viking Line står de kinesiska passagerarna för omkring 2 procent av den totala andelen resenärer, det innebär 100.000 kinesiska turister ombord under ett år, där de flesta reser på sommaren. Trots det ser Viking Line en tydlig effekt av cornaviruset där 2.000 passagerare har bokats av under februari.
”Eftersom man inte får resa ut ur Kina nu ser vi inga grupper på inkommande. Hur det här påverkar oss ekonomiskt vet vi inte än eftersom det kostar olika beroende på när man åker, men det är klart att det ändå är en volym som faller bort”, säger Johanna-Boijer Svahnström.
Om stoppet varar länge får Viking Line börja fokusera på att bearbeta andra marknader, menar hon.
”Då får vi försöka få volymer från andra håll och vara realistiska. Vi får utvärdera då.”
Hos konkurrenten Tallink Group har avbokningarna landat på 11.000 under februari och mars. Under helåret reser ”några hundratusen” kineser med några av Tallin Groups kryssningsfartyg, uppger kommunikationschef Katri Link.
Hon oroas över utvecklingen men menar att tappet Tallink & Silja Line nu upplever är marginellt.
”Påverkan är än så länge begränsad och det är för tidigt att säga vad ett längre stopp kommer ha för betydelse”.
Japanska kryssningsfartyget Diamond Princess med fler än 3.700 människor ombord sattes nyligen i karantän, tio passagerare uppges ha testats positivt för coronaviruset. Gemensamt för Viking Line och Tallink & Silja Line är att man infört hårdare städrutiner efter att viruset blev känt – och har beredskap om passagerare skulle visa upp illavarslande symptom.
”Generellt är vi mer noggranna med hygienen, personalen tvättar händerna ofta, har inte närkontakt med passagerare om det inte är nödvändigt. Och om vi misstänker fall så agerar vi omedelbart”, säger Katri Link.
Att turismen från Kina växer i Sverige syns inte minst i antalet övernattningar där 2019 var ett rekordår. Närmare 400.000 övernattningar gjordes under fjolåret vilket är ungefär 60.000 fler än under 2018. Fortfarande ligger länder som Norge, Tyskland, Danmark och USA före Kina i antalet turister som besöker Sverige, men det är en utveckling som snart kan ändras.
”Globala reseströmmar från Kina ökar stadigt. Det handlar om det ekonomiska läget med en växande och resande medelklass. Under en resa i Sverige vill man uppleva städer, prova god mat och dryck men också uppleva svensk kultur. Shopping är viktigt för kinesiska resenärer och det gäller även för resor till Sverige”, säger Ewa Lagerqvist, vd på statliga Visit Sweden.
Visit Sweden vill vara försiktig med att ge prognoser kring hur turismen kommer påverkas om viruset breder ut sig än mer – och resestoppet förlängs.
”Turismen från Kina har stannat av, det är ungefär det vi kan konstatera i dagsläget och på generell nivå. Nu följer vi utvecklingen och har nära kontakt med kinesiska researrangörer”, säger Ewa Lagerqvist.
Att kineser är kapitalstarka märks i den rapport som Svensk Handel släppte i höstas. I den toppar Kina listan över dem som i snitt spenderar mest på ett enskilt köp.
”De handlar mycket när de är här, framför allt klockor och märkesvaror. Man kan också konstatera att vi har mycket varor i den svenska handeln som kommer från Kina. Blir det långvariga störningar i leveranser är det klart att det kan påverka sortimentet och då skulle jag tro att det i första hand rör elektronikhandeln”, säger Svensk Handels näringspolitiske chef Mats Hedenström.
Hos hotellkedjan Nordic Choice uppger den operativa chefen, Katalin Paldeak, att man fått vissa avbokningar från asiatiska gruppresearrangörer, men inte i Sverige. Det handlar i stället om norska Tromsø samt Helsingfors i Finland.
”Det är inget dramatiskt ännu, men det är avbokningar som kommit, speciellt den sista veckan”, säger hon.
Den stora strömmen av asiatiska turister kommer normalt på sommaren. Per år uppskattar hon att ungefär 50.000 asiater besöker hotellkedjan, varar cirka 80 procent kommer just på sommaren.
Någon riktig nervositet känner inte Katalin Paldeak ännu, men hon påpekar att utvecklingen är beroende av hur snabbt smittspridningen klingar av. Kommer avbokningarna för tätt inpå sommaren, blir de gästerna svårare att ersätta.
Källa:di.se