Genom fler än 8100 publicerade artiklar i över 40 länder på alla kontinenter, drygt 8 miljoner engagerade besökare och följare på sajter och i sociala medier samt närmare 100 000 prenumeranter av bolagets nyhetsbrev, var räckvidden för Visit Swedens marknadsföring rekordartade 2,7 miljarder personer år 2023. Visit Sweden rankas nu som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag.
– Med de resurser vi förfogar över, gör våra 51 medarbetarna på Visit Sweden ett fantastiskt arbete varje dag med att öka intresset för Sverige som resmål, som aldrig uppmätts vara större än nu, säger Visit Swedens stolta vd Susanne Andersson.
– En viktig del av framgången beror på datadrivna och digitala arbetssätt och tvärfunktionella team med effektiva strukturer där vi omvandlar strategier till handling som skapar engagemang, säger Susanne.
Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden räknar inte rekord i intäkter eller försäljning – utan i intresse för resmålet Sverige och räckvidd, hur många som tagit del av marknadsföringen.
Visit Swedens uppdrag är helt enkelt att genom imagemarknadsföring skapa internationellt intresse för turistlandet Sverige hos den målgrupp som har störst potential att resa hit. I stark konkurrens med andra nationer och destinationer.
Enligt Pressmeddelande.