Restaurang MULL. Anders, Adam och Thess. Foto: Agnes Maltesdotter
Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det enkelt för matintresserade turister att hitta både goda och spännande växtbaserade måltidsupplevelser i Sverige, har Visit Sweden initierat influencer-samarbetet “Plant based by Sweden”.
Med Plant based by Sweden vill Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Swedens Måltidsturismprogram, lyfta fram det svenska progressiva köket genom goda exempel på växtbaserade upplevelser, hållbart entreprenörskap och spännande besöksmål över hela Sverige. Initiativet är ett samarbete med influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till ställen med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en programserie, dels en matguide på engelska, “Plant based food guide”.
Syftet är att både få den måltidsintresserade resenären att välja Sverige som resmål genom att visa på dess spännande gröna utbud och att inspirera företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden inom växtbaserat. Så att det blir enklare att göra gott och äta gott på samma gång! Allt för att stärka Sveriges position som en hållbar och progressiv måltidsdestination.
-Matintresserade internationella resenärer förknippar måltidsdestinationen Sverige med hållbarhet, hälsa och bra utbud av växtbaserad mat. Den bilden vill vi gärna förstärka och samtidigt göra det ännu lättare för resenärerna att hitta till dessa upplevelser. Det finns mycket kvar att göra för att produktion och konsumtion av mat ska vara helt hållbar och det här blir ett bidrag för att gå i den riktningen, berättar Jens Heed som leder Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.
I programserien får vi följa Thess med filmare och fotograf Agnes Maltesdotter på en resa genom Sverige till åtta platser från norr till söder, för att djupdyka i unika måltidsupplevelser och träffa människor som på olika sätt verkar för en mer hållbar värld. Under 8 avsnitt träffar de matproducenter, kockar och entreprenörer som alla arbetar med fokus på grön mat och desserter samt dryck som passar till.
Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland – Lilla Bjers, Grebbestad – Catxalot, Järpen – Kolåsens fjällhotell, Malmö – Mat och chokladstudion, Mullhyttan – Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland – Rudenstams, Stockholm – Växthuset och Sundsvall – Naturaj.
Programserien kommer att börja publiceras med start i februari på Kunskapsbanken Måltid för företagarna och på Visit Swedens YouTubekanal för resenären kort därefter. I anslutning till varje avsnitt följer även två recept, så att resenären redan nu kan uppleva svenska smaker hemifrån innan resandet kommer igång igen.
I Plant based food guide tipsar Thess om härliga ställen för goda matupplevelser spridda över Sverige, som Thess upptäckt alldeles själv eller med hjälp av sina följare.